O Robotach Jimu w słowach kilku
26 marca 2018
Jak wybrać zestaw interaktywny? – My wiemy i powiemy ;)
12 kwietnia 2018

Aktywna Tablica – jak mądrze podejść do tematu

Pierwsza edycja rządowego programu Aktywna Tablica została zakończona.  Chcielibyśmy podzielić się z Państwem naszymi spostrzeżeniami dotyczącymi wspomnianego programu oraz udzielić kilku pomocnych wskazówek  dla szkół, które dopiero zamierzają wziąć udział w programie.

 

Na co należy zwrócić uwagę?

 

  1. Pamiętaj, aby mądrze wypełnić wniosek !
    Prawidłowe wypełnienie wniosku jest niezwykle istotne, ponieważ gdy zostanie on już złożony szkoła nie będzie mogła zakupić innego sprzętu niż tego, o który wnioskowała.
    Warto zatem zrobić mały rekonesans dostępnych na rynku urządzeń i ich przedziałów cenowych. Nie zajmuje to wiele czasu a może okazać się niezwykle pomocne.
  2. Już na samym początku należy dokładnie przemyśleć jakiego sprzętu oczekujemy od dostawców, gdyż po złożeniu wniosku nie ma już odwrotu.Urządzenia jakie można zakupić w ramach programu:a) tablicę interaktywną:

-tablicę interaktywną z projektorem ultra krótkoogniskowym,

-tablicę interaktywną bez projektora ultra krótkoogniskowego,

  1. projektor lub projektor ultra krótkoogniskowy,
  2. głośniki lub inne urządzenia pozwalające na przekaz dźwięku,
  3. interaktywny monitor dotykowy o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali.

Do wkładu własnego zalicza się:
–  wkład finansowy przeznaczony przez organ prowadzący szkołę na zakup pomocy dydaktycznych objętych wnioskiem o udział w Programie, wydatkowany w roku złożenia wniosku o udział w Programie,
–  sprzęt komputerowy i inne urządzenia TIK wykorzystywane jako inne pomoce dydaktyczne, zakupione w roku złożenia wniosku, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w Programie.


Jak dokonać dobrego wyboru urządzeń?

Przede wszystkim należy sprawdzić czy oferowany przez dostawców sprzęt jest objęty taką gwarancją, jakiej oczekuje projekt. Warto dowiedzieć się czy urządzenia posiadają deklarację CE oraz certyfikat ISO 9001.
W przypadku zestawów interaktywnych warto sprawdzić czy format obrazu projektora i tablicy pokrywają się, ponieważ wpływa to na komfort odbioru obrazu. Wybierając tablicę interaktywną warto zwrócić uwagę na rodzaj powierzchni z jakiej została ona wykonana oraz rozmiar. Ważna jest również technologia (my polecamy technologie pozycjonowania w podczerwieni (IR), która zapewnia szybkie i precyzyjne rejestrowanie do 10 punktów dotyku).
W przypadku projektora ważna jest jego jasność – czym więcej ANSI lm tym projektor będzie jaśniej świecił. Zalecamy również zwrócić uwagę na żywotność źródła światła oraz technologię w jakiej wyświetlany jest obraz. Na cenę projektora często wpływa jego rodzaj – tradycyjny, krótkoogniskowy lub ultra krótkoogniskowy, który świetnie sprawdza się w edukacji.
Wybierając monitor interaktywny najważniejszy jest jego rozmiar. Monitory 55” świetnie sprawdzają się w niedużych salach lekcyjnych. Do większych klas polecamy nieco większe monitory, aby praca z nimi była bardziej komfortowa. Na komfort wpływa również rozdzielczość monitora oraz sposób obsługi ekranu dotykowego. Ilość i rodzaj złącz również są warte uwagi, ponieważ to dzięki nim jesteśmy w stanie podłączyć do monitora inne urządzenia. W kwestii bezpieczeństwa warto zaopatrzyć się w monitor, którego szyba frontowa jest wzmocniona. Dodatkowo u nas placówki edukacyjne mają możliwość  zakupu monitora z 0% VAT.

  1. Dużo nie zawsze znaczy dobrze.
    Wpisanie we wniosek zbyt szczegółowej specyfikacji urządzeń znacznie może zawęzić liczbę ofert. Przykładowo system Android nie jest niezbędny do korzystania z monitora interaktywnego lub może okazać się zupełnie nieprzydatny a znacznie podniesie cenę monitora.
  2. Jedynym kryterium wyboru nie powinna być jedynie cena.
    Zakupiony sprzęt powinien służyć swojemu użytkownikowi ładnych parę lat. Pieniędzmi budżetowymi należy zarządzać gospodarnie, lecz ta zasada nie do końca sprawdza się w przypadku programu Aktywna Tablica. Szkoła może a nawet powinna wydać całą kwotę dotacji. Niewykorzystane środki nie będą oszczędnością, ponieważ trzeba będzie je zwrócić do budżetu państwa. Zatem zalecamy zakup nieco droższego, ale porządnego sprzętu, który będzie długo służył w Państwa placówce.
  3. Co? Kto? Jak? Za ile? – porównanie ofert dostawców.
    Nie warto kupować sprzętu z pierwszej lepszej, losowo wybranej oferty. Warto szczegółowo zapoznać się z ofertami oraz porównać znajdujące się w nich urządzenia. Może warto również sprawdzić firmę, która oferuje najciekawsze urządzenia? Nie sztuką jest sprzedać sprzęt, lecz sztuką jest nauczyć z niego korzystać. Warto dowiedzieć się również jak będzie wyglądało szkolenie z zakupionego sprzętu ( i jego oprogramowania ). Czy będzie to jedynie prezentacja czy też szczegółowy pokaz wszystkich funkcji z udziałem uczestników szkolenia.
    Program  Aktywna Tablica okazał się świetnym pomysłem na rozwój szkolnej infrastruktury. Ważne, aby mądrze wykorzystać uzyskaną dotację oraz  zakupić dobrej jakości sprzęt interaktywny.
    Chcą Państwo dowiedzieć się czegoś więcej?
    Potrzebują Państwo pomocy przy wniosku?
    Chętnie doradzimy! – zapraszam do zakładki: Kontakt

    Harmonogram programu na rok 2018:

    Zasięgnięcie przez dyrektora szkoły opinii rady pedagogicznej nt. realizacji programu.

    do 15 kwietnia
    Złożenie wniosków o udział w programie przez dyrektorów szkół do organów prowadzących, ministra kultury i dziedzictwa narodowego, dyrektora ORPEG, Ministra Sprawiedliwości.* do 15 kwietnia
    Złożenie wniosków o udzielenie wsparcia finansowego przez:

    – organy prowadzące do wojewodów

    – dyrektora ORPEG do Ministra Edukacji.

    do 30 kwietnia
    Kwalifikacja wniosków. do 15 maja
    Przekazanie dotacji. do 30 czerwca
    Wykorzystanie wsparcia finansowego. do 31 grudnia
    Przekazanie przez szkoły sprawozdań merytorycznych z realizacji zadań wynikających z udziału w programie.

    do 15 czerwca 2019 r.